بازگشت
جذب مراجع روانشناسی

آنچه میخوانید :
اگر به جایی رسیدید که توی گوگل سرچ می کنید "جذب مراجع روانشناسی" به احتمال زیاد جای اشتباه و البته سختی توی شغلتون ایستادین. در این مقاله سعی می کنم چرایی این اشتباه و چگونگی کشیده شدن به سمتش رو براتون توضیح بدم.
خیلی از روانشناسان هستن که طرز فکرشون شامل موارد زیر می شه و اینها رو مانع خودشون در انجام شغلشون می دونن:
· مردم قدر ما رو نمی دونن
· مردم به سلامت روانشون بها نمی دن.
· مردم درمانشون رو رها می کنن در حالی برای جواب گرفتن حتمن باید فلان تعداد جلسه بیان.
· مردم حاضر نیستن برای سلامت روانشون اندازه لوازم آرایش و بستنی هزینه کنن.
· مردم خدمات رایگان می خوان.
به گمان من این توجیه های سطحی حتی اگر درست باشن، بیشتر نشون دهنده نگاه از بالا به پایین یا گرفتن نقش قربانی هستن.
اگر دارین مرکز روانشناسی خودتون رو سر و سامون می دین، به تازگی شروع به کار کردین یا دنبال کار هستین، من سعی می کنم در این مطلب نکاتی که بنظرم میاد رو بگم. به خاطر تجربه های خیلی محدودم، این موارد رو به عنوان مشاهده گر می گم تا شاید بتونم با هم به راه حلی برسیم.
توصیه هایی برای کسانی که کلینیک روانشناسی دارند
· به جای گشتن به دنبال راه های جذب مراجع، مجبور کردن منشی به گذاشتن پست در اینستا و دست و پا زدن در شبکه های اجتماعی از تجربه هایی که دارین خلاقانه استفاده کنید.
· کلینیک های روانشناسی ای که به نظرتون موفق هستن رو دنبال کنید، ممکنه روش های اونها مناسب شما نباشه اما این کار باعث می شه با دید بهتری کارتون رو انجام بدین.
· منشی شما بیشتر از اینکه بطور مستقیم جذب بیماران جدید رو انجام بده می تونه در روند حفظ بیماران فعلی کمک کنه.
· حتمن برای کلینیک مدیر جداگانه داشته باشید تا به این امور بپردازه و نه تنها سعی کنه امور تبلیغات رو انجام بده که برای بالا بردن کیفیت خدمات هم تلاش کنه.
· به کار درمانگرهای مرکزتون نظارت کنید و از مراجعه کننده ها بازخورد بگیرید.
· فکر میکنید مردم منتظر هستن تا شما مرکزتون رو تاسیس کنید و دم در صف بکشن؟ اشتباه می کنید.
· اگر صرفن یک مرکز باز کردین تا به روانشناسان دارای مراجع اجاره بدین مشکلی نیست، اما برای ساختن مرکزتون نیروی کارورز بگیرین و حتی خودتون تربیتشون رو بر عهده بگیرین.
· سعی کنید در مرکزتون یه چرخه برای اموری مانند پزیرش مراجعان و همکاری با روانشناسان ایجاد کنید، چرخه ای که بعد ازینکه راه افتاد و آزمون و خطاهاشو پس داد، بتونه به شکلی فرایندی کار کنه.
توصیه هایی برای روانشناسان تازه کار
· اگر نگاه کاسب کارانه ای به این شغل دارین تکلیفتون رو با خودتون روشن کنید و بعد کارتون رو انجام بدین. می تونید از تبلیغات و برندینگ به هر روشی استفاده کنید و هدفتون بیشتر افزایش درآمد باشه.
· اگر تازه شروع به کار کردین برگزار کردن دوره های آموزشی و مشاوره روانشناسی رایگان یا با هزینه کم رو در نظر بگیرید. سرای محله ها، مراکز تازه تاسیس، کتابخونه ها و ... جاهایی هستن که می تونید ازشون در خواست کنید برای این فعالیت ها ازشون استفاده کنید.
· کارتون رو درست انجام بدین و اونو منوط به اینکه حتمن باید فلان تعداد جلسه پیش بریم تا نتیجه آشکار بشه نکنید. به مراجعه کننده ها اهمیت بدین.
· از مراجع حتمن و به خصوص بعد از چند جلسه ابتدایی بازخورد بگیرید. لازم نیست بپرسید از پیش من اومدن راضی هستی یا نه. سوالات هوشمندانه و خلاقانه بپرسید که ببینید آیا جلسه ها در جهات درستی پیش می رن یا نه.
· در نظر بگیرید که اکثر افراد تنها یک جلسه پیش شما میان، درمان رو نیمه کاره رها می کنن و ممکنه هر جلسه، جلسه آخرشون باشه. با این دید سعی کنید بهشون کمک کنید.
· هیچ تبلیغاتی به اندازه مراجعه کننده هایی که دردی ازشون دوا شده موثر نیست. در کنار این به دانسته و تخصص خودتون اهمیت بدین و برای کسب رضایت مراجع، اصول رو رها نکنید.
ادامه دارد
اگر تحصیل کرده رشته های روانشناسی و مشاوره هستید و تمایل به همکاری با ما رو دارین از طریق قسمت درخواست مشاوره می تونید با ما در ارتباط باشین.


